Podporujeme romské studenty na cestě za vzděláním
Podporujeme romské studenty na cestě za vzděláním

DANIELA: “Když něco začnu, prostě to dokončím. To se může stát, že to člověk nedá napoprvé.“

Vložil/a Kristina Studená 06/29/2023


Daniela říká, že mluvit o sobě je strašně těžké. Hned nato se ale rozpovídá – o tom, že chtěla být právničkou, ale teď studuje účetnictví. O paradoxu, že věci do školy umí z brigády. A o tom, že když se jí nepovedla maturita a prvák na vysoké škole, prostě to zkoušela znovu, dokud to nezvládla a teď studuje účetnictví na VUT už druhým rokem.

Vždycky jsem si říkala, že neskončím jen u maturity, že chci jít na vysokou. Nic za to nedám, když si zkusím nějaký přihlášky podat.“ A tak si je podala hned na několik různých škol. Hlásila se třeba na práva nebo na filosofickou fakultu. Nakonec zůstala věrná ekonomice a po obchodní akademii nastoupila na obor Účetnictví a daně. Teď už je ve druháku a řeší téma své bakalářky: „Budu psát buďto o ekonomice a fundraisingu neziskovek, nebo přemýšlím nad tématem diskriminace Romů na trhu práce.” Z nápadů pomůže Daniele vybrat její mentorka, se kterou řeší důležité studijní kroky. Jiná mentorka jí zase pomáhá přímo s předmětem účetnictví.

Podaří se napotřetí

Během studia se Daniela několikrát setkala s neúspěchem, přesto ji to neodradilo od dalšího snažení. Nepovedla se jí třeba ani maturitní zkouška z ekonomických výpočtů, což její cíle zkomplikovalo. Přistoupila k tomu ale v naprosté pohodě: „Já jsem taková, že když něco začnu, prostě to dokončím. To se může stát, že to člověk nedá napoprvé.“ Napodruhé ji však také nedala, až potřetí se to podařilo. A nevzdala se ani v prváku na vysoké, když jí pro nedostatek kreditů studium ukončili. Prostě se přihlásila znovu. Vzali ji dokonce na dvě vysoké školy, Daniela se nakonec vrátila ke svému původnímu oboru.

V Gendalos dělám snad úplně všechno

Když se Daniely ptám, co jí po těch letech může Gendalos ještě nabídnout, usmívá se a říká, že teď už je to vlastně spíš ona, kdo pomáhá. „Chodím třeba vyprávět svůj příběh na základky nebo jsem moderovala benefici. Dokonce jsem o Íkvéčku dělala prezentaci ve škole.“ Také se snažila ke studiu motivovat mladší studenty v klubu. Uvědomuje si ale, že klíčem k vyšším aspiracím romských dětí je hlavně podpora od nejbližšího okolí a sebemotivace. Máma Daniely její studia schvaluje a podporuje ji. „Člověk může být čím chce, když si za tím půjde,“ uzavírá Daniela a říká, že by po škole ráda pracovala jako projektová nebo finanční manažerka.